Pihtimittaus kehityksen seurantavälineenä

Painon seuraaminen on tyypillisin keino kehityksen seurantaan kun muokataan kehonkoostumusta. Tällöin painon putoamista pidetään merkkinä laihtumisesta ja painon nousua lihomisena. Jotkut seuraavat silmämääräisesti tai omista kuvistaan ja toiset vaatteidensa koon muutoksia ja ne ovatkin ihan hyviä apuvälineitä.

Monesti painoa lähdetään pudottamaan sillä ajatustavalla, että ruokaa vain yksinkertaisesti vähennetään miettimättä ravinnon lähteitä tai määriä. Tällöin paino saattaa pudota paljonkin, mutta myös hyvän kehonkoostumuksen kustannuksella. Tällöin 10kg ei välttämättä tarkoita lähellekään 10kg rasvamassaa. Painonpudotuksessa ehdottoman tärkeää olisi kehittää tai vähintäänkin yrittää ylläpitää lihasmassan määrää jo pelkästään terveydenkin kannalta. Lihasmassaa menetetään huonolla tekemisellä rasvan mukana. Kun lähdetään muokkaamaan kehonkoostumusta positiiviseen suuntaan, lihasvoimaharjoittelua kannattaisi pitää aina osana painonpudotusta.

Painoa pudottaessa aloittelija voi hyvinkin kehittää lihasmassaa samalla kun pudottaa painoa. Tämä voi tarkoittaa sitä, että puntaripaino ei muutu mihinkään vaikka tulosta syntyy. Kun taas tosissaan halutaan kehittää lihasmassaa niin tällöin energiansaanti tulisi olla positiivista eli syödään hieman enemmän kuin kulutetaan. Tämä kerryttää väistämättä ohessa jonkin verran rasvaa. Tämä on välttämättömyys lähes aina lukuunottamatta aloittelevaa harjoittelijaa.

Pihtimittaus kertoo kehon koostumuksesta

Tavoitteellisessa lihaskuntoharjoittelussa ja kehon muokkaamisessa paino on yksi mittari jolla edistymistä voidaan seurata. Tämä ei kerro kuitenkaan paljoakaan kehon koostumuksesta. Rasvamassa painaa tilavuuteensa nähden vähemmän kuin lihasmassa. Sama paino voi tarkoittaa kehonkoostumuksellisesti paljonkin eri asioita. Painoindeksiä (BMI) käytetään terveydenhuollossa mittarina, mutta se ei sovellu harjoittelevan ihmisen mittaamiseen. Jos sinulla on tavallista enemmän lihasmassaa, antaa painoindeksi sinulle tulokseksi ylipainoa, jopa sairaalloista ylipainoa vaikka se ei todellakaan ole sitä.

Pihtimittauksessa mitataan ihokudoksen paksuutta useammasta ihokohdasta. Mittauskohtien määrä riippuu mittausmenetelmästä ja sillä saadaan mitattua kehon rasvaprosentti. Kun tämä mittaus huomioidaan ja käytetään kehon sen hetkiseen painon kanssa, saadaan siitä mittari jota on hyvä seurata kehon koostumuksen muutoksia.

Tässä mittauksessa seurattiin kehon koostumusta n. vuoden mittausvälillä. Paino on 3kg korkeampi kuin aiemmassa mittauksessa, rasvaprosentti ollessa käytännössä sama. Rasvaton kehonpaino on noussut 2,9kg. Muutuvana tekijänä on oikeastaan pelkästään lihasmassan määrä, koska nesteisyys ja kehon tila on vakioitu mittausten väillä. Välissä on ollut selkeä kehityskausi, jolloin painoa on nostettu ja tämän  jälkeen taas painonpudotuskaudella pudotettu.

Kuvan julkaisusta lupa.

Itse suosin usean mittauspisteen tapaa siitä syystä, että jokaisella meillä rasva kertyy kehoomme itsellemme ominaisella tavalla. Keskiarvona voisi sanoa, että naisilla rasva kertyy reisiin, pakaroihin ja ojentajiin. Miehillä taas keskivartaloon. Naisilla rasvaa on luontaisesti n. 10% enemmän kuin miehillä.

Kategoriat Harjoittelu.