Sosiaalisen median käyttö peruutusajoissa

Yksi haasteellisimmista asioista palveluyrittäjänä on ollut peruutusajat ja niiden täyttäminen. Joskus asiakas sairastuu tai hänelle tulee poikkeuksellista menoa. Peruutettu aika on usein haasteellinen täyttää lyhyellä aikavälillä ja täyttämättä se on taloudellisesti ongelmallinen. Peruutusaika saattaa ilmetä keskelle päivää, jolloin työpäivää ei voi typistää kummastakaan päistä. Pienyrittäjällä ei varmasti ole ongelmana etteikö jotain tehtävää löytäisi lattian imuroinnista, markkinointiin tai kirjanpidon tekemiseen. Itse haluaisin kuitenkin tehdä tuottavia töitä silloin kun niille on aika varattuna.

Peruutusaikojen täyttämiseen perinteisin tapa on kirjata listaa henkilöistä, jotka haluavat ilmoituksen peruutusajoista. Tämä on hurjan työläs tapa, joka ei käytännössä tunnu toimivan kuin yksittäisissä peruutuksissa ja vaatii usein viikkojen jonoja kalenterissa. Tämän lisäksi kaikkien kontaktoiminen läpi voi viedä aikaa.

Jotkut sähköiset ajanvarausjärjestelmät antavat mahdollisuuden liittyä jonoon tietyille aikapaikoille. Tämä ei taas toimi spontaaneille aikavaraajille.

Moni palveluyrittäjä käyttää sosiaalisen median kanavia peruutusaikojen ilmoittamisessa. Suomalaisten sosiaalisen median käyttäjien suosituimpiin kanaviin kuuluvat Facebook, YouTube, WhatsApp ja Instagram. Kanavien käytössä on ikäryhmäkohtaisia eroja ja kannattaa miettiä oman kohderyhmän ikäjakauma sekä heidän ikäistensä käyttämä sosiaalisen median kanava.  YouTube on hyvä väline markkinointiin, mutta peruutusaikojen ilmoittamiseen se ei käytännössä sovellu lainkaan. Käsitellään kolmea muuta edellämainittua kanavaa.

Facebook

15 vuoden ajan rullannut Facebook on nykyään hieman jopa vanhemman kohderyhmän somekanava. Sen käyttäjämäärät ovat hieman vähentyneet. Kaikkein nuorimmat ovat siirtyneet muihin kuten Instagramiin ja Snapchattiin. Facebook on kuitenkin erittäin tärkeä markkinointikanava lähes kaikille yrittäjille

Peruutusaikojen suhteen Facebookin käyttö on kuitenkin hieman ongelmallinen. Sen algorytmi perustuu suurimmalta osin reagointeihin (tykkäämiset, kommentoinnit ja jakamiset). Peruutusajat eivät ole sisällöltään kuitenkaan kiinnostavinta materiaalia, joten reagoinnit jäävät usein nollaan tai hyvin vähäisiksi. Eikä Facebookissa tehdyt sivujulkaisut näy läheskään kaikille sivutykkääjille vaikka näin moni olettaa.

Jotkut käyttävät myös Facebook Tarinoita, joka on ihan käyttökelpoinen tähän tarkoitukseen. Sen käyttäjämäärä on kuitenkin huomattavasti suppeampi kuin normaali Facebookin feed eli syöte.

 

Instagram

Kuvien käyttö peruutusaikoihin on ihan käypä tapa. Kuten Facebookillakin, Instagramilla on oma algorytminsä jonka mukaan se jakaa näkyvyyttä oletettavasti kiinostuneille ihmisille. Kuvaa ei kuitenkaan kannata jättää ainakaan pidemmäksi ajaksi visuaaliseen Instagramiin, koska se tekee sivustasi epäselvän.

Instagram Stories on Facebookin vastaavaan verrattuna huomattavasti suositumpi ja se toimii melko hyvin peruutusaikoihin, etenkin nuorempaan kohderyhmään. Stories:it katoavat 24 tunnin jälkeen, jonka aikana peruutusajat joka tapauksessa pitäisi täyttää.

 

WhatsApp

Miellätkö sinä WhatsApp:ia sosiaalisen median kanavaksi? Monikaan ei, mutta sitä se silti on. Se on myös suomalaisten suosituin somealusta. WhatsApp on omiin kokemuksiini perustuen ehdottomasti paras kanava peruutusaikojen täyttämiseen. Omassa peruutusaikaryhmässäni on tällä hetkellä n. 60 asiakasta. Viimeisen vuoden ilmoitetuista peruutusajoista yli 80% on täyttynyt joista yli 70% varataan ½-3min sisällä. Ryhmässä muodostuu myös pientä kilpailuasetelmaa, jonka vuoksi monikaan ei pitkitä varaamispäätöstään. Käytännön kannalta toimivin tapa on ilmoittaa vain yksi aika tarkkana kellonaikana.

WhatsApp toimii hyvin siksi, että se näkyy tasapuolisesti kaikille eikä siinä ole algorytmejä jotka jättäisi viestejä näyttämättä. Tärkeimpänä toimivuuteen vaikuttavana asiana on, että ilmoitus näkyy heti ryhmässä olevan puhelimessa.

Olen siis muodostanut WhatsApp-ryhmän (johon mahtuu 250 osallistujaa). Asiakas voi pyytää liittämään itsensä ryhmään. Aluksi sitä voi markkinoida vaikkapa muissa somekanavissa tai asiakkaan soittaessa. Olen liittänyt sen itse osaksi sähköistä ajanvarausjärjestelmääni, josta ohjeet alla. Kalenterin sivu on oikein otollinen paikka, jossa asiakas saa itse valita aikansa. Jos sopivaa aikaa ei löydy, kutsupyynnön houkuttaa lähettämään kun tarve on suurimmillaan.

Kuinka saat sen omille sivuillesi?

Sen voi tehdä tyylikkäästi osoitelinkillä, jotta homma olisi mahdollisimman helppoa asiakkaalle. Tämä linkki avaa käyttäjän  WhatsApp-sovelluksen ja lähettää viestin tummennettuun puhelinnumeroon (vaihda siihen puhelinnumero, aloittaen numeron Suomen maakoodilla 358).

<a href="https://api.whatsapp.com/send?phone=358501111111&text=Tahtoisin kutsun peruutusaikojen WhatsApp-ryhmään>Lähetä kutsulinkki WhatsApp:lla</a>

Pieni ikävä asia on, että WhatsApp pyörii valtaosalla vain puhelimella ja viesti näkyy myös tietokonetta tai tablettia käyttävillä. Senkin voi kotisivusi ylläpitäjä piilottaa koodilla, jonka voi lisätä sivusi headeriin/footeriin. Se ei ole kuitenkaan välttämätöntä, jolloin teksti näkyy myös tietokoneiden ja tablettien näytöillä.

<style type="text/css">
.mobileShow { display: none;}
@media only screen
and (min-device-width : 320px)
and (max-device-width : 800px){ .mobileShow { display: inline;}}
</style>

Kun tämä on lisätty sivuillesi, voit laittaa aiemman html-koodin vielä seuraavan koodin sisään alla olevalla tavalla, jotta teksti näkyy vain mobiilikokoisilla näytöillä.

<div style="mobileShow">
<a href="https://api.whatsapp.com/send?phone=358501111111&text=Tahtoisin kutsun peruutusaikojen WhatsApp-ryhmään>Lähetä kutsulinkki WhatsApp:lla</a>
</div>

 

Scroll to top