Hierojan sisältömarkkinointi lyhyesti

Kerroin muutama vuosi sitten ystäväpiirissä että eräs mielenkiinnon kohteeni yritystoiminnassa on markkinointi. Ystävä kysyi mitä markkinointi muuten on kuin mainoksen laittaminen lehteen tai niiden jakamista? En ole markkinoinnin ammattilainen enkä keksinyt siinä hetkessä ytimekästä vastausta. Vastasin sen ympäripyöreästi koostuvan monista isoista ja pienistä asioista, ihmisten toimintatapojen ymmärtämisestä sekä niiden hyödyntämistä omien palveluiden tai tuotteiden myymisessä. Tai jotain sinne päin. Ystäväni ajatus markkinoinnista oli siis ennemminkin mainostamista. 

Markkinoinnin yksi osa-alue on sisältömarkkinointi. Pidän sitä itse kaikkein tärkeimpänä markkinointistrategiana (ei, se ei ole puskaradioon luottaminen). Sisältömarkkinoinnissa ei tyrkytetä omaa palvelua vaan luodaan sisältöä joka kiinnostaa, hyödyttää ja sitouttaa hierojan mahdollisia asiakkaita. Tämän tarkoitus on kuitenkin toimia markkinointina.

Sisältömarkkinointia voi olla:

  • Blogitekstit
    • Ajankohtaiset kehonhuoltovälineet ja niiden käyttö
    • Kuinka päänsärkyä saa helpotettua
    • Palautumista tehostavat keinot
    • Harvinaisemmat vaivat (esim. os trigonum-nilkkakipu)
  • Videot
    • Liikkeet jolla olkapään saa kivuttomaksi
    • Jumiutuvan hartian vinkit
    • Venytysohjeet
  • Podcastit
  • Meemit
  • Somejulkaisut
    • Asiakastapaukset
    • Alaan liittyvien ajankohtaisten uutisten jakaminen ja kommentointi
    • Liikehaasteet

Näiden tavoite on saada asiakkaat kiinnostumaan, reagoimaan ja jakamaan niihin sosiaalisessa mediassa ja ystävilleen, herättää keskustelua ja ennen kaikkea luomaan positiivista ja ammattitaitoista kuvaa sen jakavasta tai kirjoittavasta tahosta – tässä tilanteessa hierojasta. Aiheet tulisi siis valita ennen kaikkea sen mukaan mikä kohderyhmää kiinnostaa. Monesti jokin hauska meemi voi aihetuttaa paljon enemmän kiinnostusta ja keskustelua kuin tarkkaan faktoihin perustuva blogiteksti.

Luupiikki jalkapohjassa
Kuva plantaarifaskiitin aiheuttamasta luupiikistä kantaluussa.

Itse näen sisältömarkkinoinnin pitkän tähtäimen markkinointityönä. Vaikka asiakas tietää olemassaolostasi, joutuu asiasta muistuttamaan siitä huolimatta säännöllisesti. Tietyt kanavat kuten blogit rummuttavat mainostyötä myös kirjoituksen jälkeenkin hakukoneiden (lue. Google) kautta. Ihmiset hakevat jatkuvasti tietoa eri asioista ja se on hetki milloin on hyvä napata se potentiaalinen asiakas itselleen. 

Scroll to top