Mikä ihmeen kiertäjäkalvosin?

Kiertäjäkalvosin. Varmaan se olkapään syytetyin kivunaiheuttaja. Mikä se on ja miksi se aiheuttaa kipuja?

Kiertäjäkalvosin (arkikielessä kiertäjät) on olkapäässä oleva neljän lihaksen lihasryhmä, jonka tärkein tehtävä on tukea olkaniveltä ja pitää "olkapäätä paikallaan". Sen lisäksi kyseiset lihakset tekee olkapään kiertoliikettä ja tukee isompia lihaksia niiden liikkeissä. Kaikki neljä lihasta lähtevät lapaluusta ja kiinnittyvät olkaluun päähän eli kansankielisesti olkapäähän.
No miksi muut olkapään lihakset eivät sitten kuulu tähän ryhmään? Kiertäjäkalvosimen lihakset kiinnittyvät tarkemmin ottaen olkaluun päässä olevaan nivelkapseliin eli löyhään nivelsiteiden ja kalvojen muodostamaan rakenteeseen, jonka sisällä olkaluun pää on.

KIERTÄJÄKALVOSIMEN LIHAKSET

- Alempi lapalihas (m. infraspinatus) - Lapaluun takana
- Ylempi lapalihas (m. supraspinatus) - Lapaluun yläosassa
- Pieni liereälihas (m. teres minor) - Lapaluun ulkoreunassa
- Lavanaluslihas (m. subscapularis) - Lapaluun etupuolella eli lapaluun ja kylkiluiden välissä

Kiertäjäkalvosimen lihakset takaa, sivusta ja edestä

Olkapää on yksi eniten vaivaa aiheuttavista nivelistä ja syy lienee sen liikelaajuus. Lisäksi siihen vaikuttaa olkaniveltä ympäröivät rakenteet . Mitä moniulotteisempi nivel, (monesti) sitä enemmän vaivoja. Liian yksipuolinen käyttö tai monipuolisen harjoittelun puute lisää siihen ongelmia.

KIERTÄJÄKALVOSIMEN YLEISIMMÄT OIREET

Olkapään kiertoliikkeet ovat rajoittuneita, kipua aiheutuu käden yläasennoissa ja etenkin sivusuunnassa nostaessa (n. 70 asteen jälkeen).  Kipuja voi kuitenkin olla monessa muussakin asennossa ja liikkeessä johtuen kiertäjäkalvosimen roolista olkapäässä, eli sen tukemisessa. Tyypillinen kipu on olkapään etupuolella tai sivussa. Se aiheuttaa usein heijastekipua olkavarren sivuun ja joskus kyynärvarteen. Paikallista kipua voi olla myös lapaluun alueella.

Käden saaminen kiertoliikkeiden ääriasentoihin on kivuliasta (kiertosuunta on toki lihaksesta riippuvainen). Tällainen on esimerkiksi käden vieminen selän tai pään taakse. Yöt voivat olla vaikeita ja kipeän kyljen puolella nukkuminen on lähes mahdotonta.

OLKAPÄÄN VAIVOJA

Olkapään yleisin jännevaiva on kiertäjäkalvosimen jänteen rappeumaperäinen tauti eli tendinopatia.  Vaiva saattaa olla hoitamatta pitkäaikainen ja siitä saatetaan kärsiä jopa vuosia. Kuntouttamalla siitä voit päästä eroon 2-3 kuukaudessa. Jos tarkan harjoitteluohjelman ja kolmen kuukauden jälkeen kipu ei helpota, täytyy miettiä muita ratkaisuja.  Pelkkä hieronta tai lepo ei hävitä sen kipua, vaikka huomattavasti ne sen kipua vähentävätkin. Hierontakin saattaa olla silti huomattava helpotustekijä harjoittelun tukena.

Muita olkapään vaivoja, jotka nekin ovat vahvasti liitoksissa kiertäjäkalvosimen lihaksiin on mm. jäätynyt olkapää, ahdas olka-oireyhtymä, olkanivelen instabiliteetti, kiertäjäkalvosimen revähdykset ja repeämät, sekä kiertäjäkalvosimen jänteiden tulehdusperäiset syyt.

MITÄ OLKAPÄÄLLE PITÄISI SITTEN ENSISIJAISESTI TEHDÄ?

Liikettä. Yksinkertaisimmin sitä itseään. Olkapään lihasten vahvistaminen on monessakin tapaa se kaikkein paras ratkaisu. Kipeää se tekee varmasti, mutta toipuminen on paljon todennäköisempää ja nopeampaa kuin pelkästään lepuuttaminen ja varominen. Aluksi kannattaa välttää olkapään yläkulmilla tehtäviä liikkeitä ja harjoitella kyynärpää lähellä kylkiä.

Harjoitteluna toimii usein parhaiten jarruttava eli eksentrinen harjoittelu. Tämä on perinteiseen harjoitteluun nähden parempi etenkin siitä syystä, että se on huomattavasti kivuttomampaa. Normaali harjoittelu saattaa sattua niin paljon, että motivaatio katoaa nopeasti. Itsessään pelkkä jarruttava lihastyön vaihe on erittäin kehittävää.

Klikkaa kuvaa katsoaksesi videon

Olkanivelen sisäkierron harjoite, joka vahvistaa kiertäjäkalvosimen sisäkiertäjänä toimivaa m. subscapularis lihasta. Lihas sijaitsee lapaluun etupuolella.

Klikkaa kuvaa katsoaksesi videon

Olkanivelen ulkokierron harjoite, joka vahvistaa kiertäjäkalvosimen ulkokiertäjinä toimivia eli m. infraspinatus, m. teres minor ja m. supraspinatus lihaksia. Lihakset sijaitsevat lapaluun takana, ulkosivussa ja yläpuolella.

Venyttelyoppaasta löydät kiertäjäkalvosimen lihaksille sopivia venyttelyitä, jotka saattaa helpottaa kivussa.


Olkapäitä leikataan paljon, mutta näyttää vahvasti siltä että leikkaushoidot ei välttämättä ole kuntoutusta parempi vaihtoehto. Juuri (heinäkuussa 2018) julkaistussa suomalaistutkimuksessa mm. ahdas olka-oireyhtymän avarrusleikkauksesta ei saatu merkittävää hyötyä muihin hoitomuotoihin nähden. Täytyy kuitenkin muistaa, että tietyissä akuuteissa vammoissa leikkaushoito on ainoa vaihtoehto ja se täytyisi hoitaa kohtuullisen nopeallakin aikataululla. Esimerkiksi kiertäjäkalvosimen yksittäisen lihaksen täydellinen repeämä ei korjaannu pelkällä harjoittelulla. Tämä vaatii välitöntä leikkaushoitoa jota kuntoutetaan leikkauksen jälkeen fysioterapialla.

YHTEENVETO

- Kiertäjäkalvosin neljän lihaksen lihasryhmä, joka on olkapään tärkein tukirakenne

- Olkapäävaivat ovat hyvin yleisiä ja niihin liittyy useasti kiertäjäkalvosimen kiputilat

- Pidä kiertäjäkalvosimen lihaksia kunnossa harjoittelemalla monipuolisesti

- Tärkein hoitomuoto on liikunta ja kuntoutus

- Toimivana harjoitusmuotona toimii eksentrinen eri jarruttavan lihastyön harjoitus

Posted in Anatomia, Harjoittelu.